Pressroom
Laatste nieuws
In het nieuws
Contact
Lauro Vanderborght
Co-Founder, Digita
lauro@digita.ai
+32 474 33 74 76
Over Verhuisplan
Verhuisplan is een digitaal platform dat verhuizers helpt om hun adreswijziging zorgeloos en eenvoudig door te geven aan de bedrijven die ze willen. Het platform doet dit door mensen eenvoudig hun AVG rechten te laten uitoefenen bij de bedrijven die ze zelf kiezen.
Verhuisplan is een initiatief van Digita - een bedrijf dat werd opgericht door o.a. een professor van de KU Leuven en wordt bijgestaan door dé privacy- en data experts van België. De bedoeling van Verhuisplan is dus zeker niet om persoonsgegevens door te verkopen, maar net om consumenten terug controle te geven over hun eigen data.
Hoe verdient verhuisplan dan geld? Wel, net zoals Facebook, Instagram en alle andere bekende platformen in hun beginjaren, verdient Digita met Verhuisplan momenteel geen geld. Momenteel proberen we consumenten zo goed mogelijk te helpen in de hoop om hier op termijn de vruchten van te kunnen plukken.
Positionering van verhuisplan tegenover andere verhuisplatformen
Als je van adres gaat veranderen heb je ongetwijfeld gehoord dat BPost je post van je oude adres naar je nieuwe adres kan doorsturen tegen betaling. Hoewel deze dienst op het eerste zicht zeer handig is, is dit slechts een tijdelijke en relatief dure oplossing. Want wat met bedrijven die niet op de hoogte zijn van je adreswijziging en deze post blijven sturen naar je oude adres? Bovendien worden je persoonlijke gegevens in sommige gevallen doorverkocht aan bedrijven waardoor jij reclame ontvangt waar je niet om gevraagd hebt. In dit opzicht is Verhuisplan complementair aan de verhuisservice van BPost. Een verhuizer kan Verhuisplan gebruiken om zijn/haar adreswijziging door te geven aan bedrijven waar hij/zij klant is en tegelijk er voor de zekerheid voor kiezen om zijn/haar post nog enkele maanden te laten doorsturen naar zijn/haar nieuwe adres. Beide diensten kunnen dus samen worden gebruikt. Belangrijk is wel dat Verhuisplan gratis is en dat Verhuisplan geen persoonsgegevens doorverkoopt.
Verder is een verhuizing een moment waarop veel mensen van telecom provider verwisselen of voor een andere energieleverancier kiezen. Hiervoor doen mensen soms beroep op een prijsvergelijker. Om zo’n prijsvergelijker te gebruiken moet je als verhuizer vaak veel informatie invoeren (meterstanden, …) zodat er een simulatie kan worden gemaakt. Nadat je een keuze gemaakt hebt, regelen prijsvergelijkers dan meestal je contracten en krijgen ze hier een commissie op. Verhuisplan maakt geen simulaties van bijvoorbeeld je energieverbruik en regelt ook geen contracten om zo een commissie op te strijken. Hierdoor kan je met Verhuisplan in minder dan 10 minuten je adreswijziging regelen en ben je ook zeker dat Verhuisplan neutraal is. Verhuisplan kan ook zeker samen worden gebruikt met een prijsvergelijker. Je kan bijvoorbeeld je adreswijziging doorgeven aan je bestaande energieleverancier (bedrijven houden vaak ook gegevens bij over ex-klanten) en nadien voor een nieuwe leverancier kiezen met de hulp van een prijsvergelijker. Bovendien bestaan prijsvergelijkers vaak enkel voor bedrijven zoals energieleveranciers en telecomoperatoren en niet om je adreswijziging te regelen bij bijvoorbeeld getrouwheidsprogramma’s van retailers.
Over Digita
Digita, het bedrijf achter Verhuisplan, heeft als missie om mensen en bedrijven informatie te laten uitwisselen zonder dat consumenten zich zorgen hoeven te maken over onethisch gebruik van hun persoonsgegevens en zonder dat bedrijven zich zorgen hoeven te maken over de privacy van hun klanten of prospecten. Digita verbindt zich er dan ook toe om persoonsgegevens niet door te verkopen en vindt ook dat Verhuisplan steeds gratis moet blijven voor de consument.
Het business model van Digita bestaat eruit om transparante digitale platformen te bouwen die een ethische informatie-uitwisseling tussen bedrijven en consumenten ondersteunen. Met Verhuisplan wilt Digita een voorbeeld geven aan bedrijven en investeerders van hoe zo’n platform er kan uitzien en wat de mogelijkheden zijn van de technologie waarop dit platform gebouwd is.
Het uiteindelijke doel van Digita’s technologie is dat elke consument over zijn/haar virtuele gegevenskluis beschikt die gebruikt kan worden in een open ecosysteem waaraan bedrijven en andere platformen zich vrij kunnen aansluiten. Om dit te bereiken voert Digita zelf wetenschappelijk onderzoek en werkt het bedrijf samen met universiteiten aan initiatieven zoals Solid.
Logo’s en foto’s
Het logo van Verhuisplan.
Het logo van Digita
De oprichters van Digita. Van links naar rechts: Tom Haegemans, Lauro Vanderborght en Wouter Janssens.